RELATIONSHIP OF THE ART OF WORD AND SCIENCE AS LITERATURE SYNTHESIS

Автор(и)

  • Maria CHOBANYUK Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24919/2411-4758.2019.177915

Ключові слова:

автор, літературознавство, синтез, методологія, творчість, текст, критика

Анотація

У статті досліджено питання літературознавчого синтезу, що належать до
різних сфер гуманітарної науки. Пошук власної літературної ідентичності –
процес знаковий і постійний. Дискусія про новий статус і нову якість україн-
ської науки про літературу не вичерпана й не закінчена, а раз у раз спалахує з новою силою. Одні науковці провокують її розвиток, інші вказують на повторюваність аргументів, треті виступають репрезентаторами українського опортунізму і закликають припинити усякі навколо літературні суперечки, позаяк вони відволікають письменника від головного – писання текстів.
Варто відзначити, що уявлення про синтез, його характер і роль у науці про
літературу вкрай розмиті. Синтез пояснюється через поняття становлення динаміки, відкритого процесу, зумовленого прагненням мистецтва наблизитися до «справжнього життя». Результат синтезу – це органічна єдність, складна цілісність, у якій співвіднесення частини й цілого виходять із внутрішньої заданості об’єкта, із «спільної» основи з’єднуваних форм, що спрямовує пошук і взаємоперетворення.
У дослідженні проаналізовано погляди літературознавців щодо розгляду фундаментальних досліджень синтезу в сучасній науці про літературу, які
знайшли своє відображення в літературознавчій і критичній практиці.
Хочеться наголосити, що, розбудовуючи простір українського літературоз-
навства, можна і треба ходити не тільки колом, а й різними дорогами (зокрема методологічними), що тих доріг більше – то краще, головне – зосередити зусилля на текстах (писання, видання, обговорення), а не на деструктивних контекстах

Біографія автора

Maria CHOBANYUK, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

кандидат філологічних наук, старший викладач кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання у почактковій школі

Посилання

Barabash, YU. (1977). Voprosy estetiki i poetiki [Questions of aesthetics and

poetics]. Moscow. [in Russian]

Beletskiy, A. (1922). Potebnya i nauka istorii literatury v Rossii [Potebnya and

science of the history of literature in Russia]. Kharkov: Byuleten Redaktsionnogo

komiteta [in Russian]

Beletskiy, A. (1966). Problema sinteza v literaturovedenii [The synthesis problem

in literary criticism]. Kyiv.[in Russian]

Dzyuba, I. (1977). Oleksandr Biletskyy i problema literaturoznavchoho syntezu

[Alexander Biletsky and the Problem of Literary Synthesis]. Slovo i Chas – Word and Time. [in Ukrainian]

Zubrytsʹka, M. (2004): Homo legens: chytannya yak sotsiokulturnyy fenomen

[Homo legens: reading as a socio-cultural phenomenon]. Lviv [in Ukrainian]

Nakhlik, YE. (2003). Dolya. Los. Sudba. Shevchenko i polski ta rosiyski romantyky [Fate. Los. Fate. Shevchenko and Polish and Russian romances]. Lviv. [in Ukrainian]

Polishchuk, YA. (2004). Postmoderna propozytsiya i suchasna literatura [Postmodern offer and contemporary literature] Visnyk – Bulletin. Lviv [in Ukrainian]

Potebnya, A. (1990). Teoreticheskaya poetika [Theoretical poetics]. Moscow

[in Russian]

Shlyakhova, N. (2008). Metodolohichni aspekty literaturoznavchoho syntezu

[Methodological aspects of literary synthesis]. Visnyk. Lviv [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Номер

Розділ

Статті