МОВНА ОСОБИСТІСТЬ СТУДЕНТА: ВЕРБАЛЬНО-СЕМАНТИЧНИЙ РІВЕНЬ РЕАЛІЗАЦІЇ

Автор(и)

  • Христина Щепанська Львівський національний університет імені Івана Франка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24919/2411-4758.2018.140844

Ключові слова:

мовна особистість, мовна свідомість, професійна лексика, науково-термінологічна лексика.

Анотація

Мета статті – охарактеризувати вербально-семантичний рівень мовної особистості студента як індивіда, що перебуває у процесі активної соціалізації та самоідентифікації, а також визначити в цьому аспекті співвідношення понять «мовна особистість» і «мовна свідомість».

У статті проаналізовано прикладний аспект поняття «мовної особистості». Визначено співвідношення останнього з поняттям «носій мови» як представник соціальної групи. На основі даних експерименту охарактеризовано вербально-семантичний рівень мовної особистості студента. З’ясовано головні ознаки, за якими студенти характеризують поняття «мовна особистість», визначено ключовий підхід респондентів до мови. Описано пласти студентської лексики за функціонально-стильовим критерієм: схарактеризовано професійну та науково-термінологічну лексику, визначено підхід респондентів до понять «професіоналізм» і «термін», їх кореляцію. Здійснено аналіз нелітературної лексики: описано територіальні та соціальні діалектизми (сленгізми, жаргонізми), суржикізми, слова-паразити, «сленгові скорочення». З’ясовано підхід респондентів до різних груп нелітературної лексики, особливості інтерпретації та класифікації останньої. Охарактеризовано мовну особистість студента за частиномовною належністю та «ступенем прояву творчого потенціалу».

Визначено рівні мовної ідентифікації та мовної свідомості студента. Описано критерії віднесення до низького, середнього й високого рівнів мовної свідомості та особливості їх репрезентації.

За результатами експерименту, не всі респонденти усвідомлюють себе як мовну особистість. Одна з причин – низький рівень мовної свідомості як головної складової мовної особистості. Перспективу дослідження вбачаємо у розробці методик підвищення мовної свідомості студентів для запровадження їх у практику навчальної діяльності

Біографія автора

Христина Щепанська, Львівський національний університет імені Івана Франка

кандидат філологічних наук, асистент кафедри українського прикладного мовознавства, Львівський національний університет імені Івана Франка

Посилання

Batsevych, F. S. (2004). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky [The basics of communicative linguistics]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian]

Hapchenko, O. (2011). Movna svidomist liudyny yak obiekt linhvistychnykh doslidzhen [The linguistic consciousness of man as an object of linguistic research]. Journal of the Kyiv Taras Shevchenko National University, 22, 31-34. [in Ukrainian]

Holubovska, I. O. (2004). Etnichni osoblyvosti movnykh kartyn svitu [Ethnic peculiarities of the language pictures of the world]. Kyiv: Lohos. [in Ukrainian]

Holubovska, I. O. (2008). Movna osobystist yak linhvokulturnyi fenomen [Language personality as a linguistic cultural phenomenon]. Retrieved from http://www.philology.kiev.ua/library/zagal/Studia_Linguistica_1/ 025_033.pdf [in Ukrainian]

Zalevskaya, A. A. (1999). Vvedenie v psikholingvistiku [Introduction to psycholinguistics]. Moscow: Russian State Humanitarian University. [in Russian]

Karaulov, Yu. N. (1987). Russkiy yazyk i yazykovaya lichnost [Russian language and language personality]. Moscow: Nauka. [in Russian]

Karasik, V. I. (2004). Yazykovoy krug : lichnost, kontsepty, diskurs [Language Circle: Personality, Concepts, Discourse]. Moscow: Gnozis. [in Russian]

Klobukova, L. P. (1997). Fenomen yazykovoy lichnosti v svete lingvodidaktiki [The phenomenon of language personality in the light of linguodidactics]. Yazyk, soznanie, kommunikatsiya – Language, consciousness, communication, 1, 25-31. [in Russian]

Mazepova, O. V. (2014). Evoliutsiia poniattia «movna osobystist» u suchasnykh linhvistychnykh doslidzhenniakh. [The evolution of “language personality” concept in modern linguistic researches]. Retrieved from http://philology.knu. ua/fi les/library/ movni_i_konceptualni/48/27.pdf [in Ukrainian]

Matsiuk, Z., Stankevych N. (2005). Ukrainska mova profesiinoho spilkuvannia [Ukrainian language of the professional communication]. Kyiv: Karavela. [in Ukrainian]

Popova, O. V. (2012). Movna svidomist ta movno-natsionalna identyfi katsiia meshkantsiv mista Mykolaiv [Linguistic consciousness and linguistic-national identifi cation of the inhabitants of the Mykolaiv city]. Naukovi pratsi. Filolohiia. Movoznavstvo – Scientifi c works. Philology. Linguistics, 183; 195, 87-90. [in Ukrainian]

Selihei, P. O. (2012). Movna svidomist : struktura, typolohiia, vykhovannia [Linguistic consciousness: structure, typology, upbringing]. Kyiv: Vyd. dim «KyievoMohylianska akademiia» – Publishing House «Kyiv-Mohyla Academy». [in Ukrainian]

Sirotinina, O. B. (1998). Sotsiolingvisticheskiy faktor v stanovlenii yazykovoy lichnosti [Sociolinguistic factor in the formation of the language personality.]. Yazykovaya lichnost: sotsiolingvistichnskie i emotivnye aspekty – Language personality: sociolinguistic and emotive aspects. Volgograd, Saratov: Peremena, 3-9. [in Russian]

Shchepanska, Kh. A. (2016). Formuvannia movnoi svidomosti yak odne iz zavdan kursu «Ukrainska mova (za profesiinym spriamuvanniam)» [Formation of linguistic consciousness as one of the tasks of the course «Ukrainian language (in professional orientation)»]. Humanitarna skladova u svitli suchasnykh osvitnikh paradyhm. Materialy Vseukrainskoi dystantsiinoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu – Humanitarian component in the light of modern educational paradigms. Materials of the All-Ukrainian Distance Scientifi c and Practical Conference with International Participation (pp. 378-383). Kharkiv: Publishing House NFaU.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-26

Номер

Розділ

Статті