АКТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДОШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2411-4758.2017.110489Ключові слова:
соціокультурна компетенція, комунікативна компетенція, вихователь дошкільного навчального закладу, аспект, методи навчання, іноземна мова, культура.Анотація
У статті розглянуто соціокультурну компетенцію як важливий компонент англомовної комунікативної компетенції майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Нове соціальне замовлення в галузі освіти та зростаючі потреби у спілкуванні та співпраці між країнами і людьми з різними мовами та культурними традиціями вимагають суттєвих змін у підході до викладання, оновлення змісту і методів навчання іноземної мови. Разом із тим виникає необхідність у формуванні соціокультурної компетентності майбутнього вихователя ДНЗ у процесі навчання англійської мови у вищому навчальному закладі. Він повинен бути готовим до міжкультурної комунікації, мати сформовану інтеркультурну та транскультурну свідомість для визнання існування іншої національно-культурної ідентичності, яка є рівноправною з його власною культурою.
Мета статті – розкрити актуальні аспекти формування соціокультурної компетенції майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у процесі навчання англійської мови. Автором проаналізовано зміст понять «компетенція», «компетентність», «соціокультурна компетенція»; висвітлено актуальні аспекти, що впливають на ефективність формування соціокультурної компетенції майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у процесі навчання англійської мови.
Особлива увага звертається на використання комплексу тематично організованих автентичних матеріалів соціокультурного характеру, вивчення англійської мови у взаємозв’язку з дисципліною «Країнознавство», інтерактивне включення в англомовну комунікацію завдяки використанню сучасних методів і прийомів навчання, формування мотивації студентів, створення сприятливого соціально-психологічного клімату на заняттях з іноземної мови. Як результат, студенти виховуватимуть у собі не лише шанобливе ставлення до англійської мови і її носіїв, але й почуватимуть себе впевнено в англомовному середовищі.
Перспективи подальшої наукової роботи в означеному напрямі вбачаємо в аналізі підручників та навчальних посібників з іноземної мови як основного дидактичного матеріалу для опанування моделями комунікативної поведінки.
Посилання
Bibler, V. S. (1990). Ot naukoucheniya – k logike kultury: Dva fi losofskikh vvedeniya v dvadtsat pervyy vek [From the science of learning to the logic of culture:Two philosophical introductions to the twenty-fi rst century]. – Moscow : Politizdat. [in Russian]
Vitiuk, V. (2016). Osnovni shliakhy formuvannia sotsiokulturnoi kompetentnosti uchniv pochatkovoi shkoly [Basic ways of formation of socio-cultural competence of elementary school students]. Retrieved from: http://ddpu.drohobych.net/ native_word/wp-content/uploads/2016/04/2013-60.pdf [In Ukrainian]
Gorchakava, N. V. (2011). Izuchenie inostrannogo yazyka kak sredstvo priobshcheniya k drugoy kulture [Learning a foreign language as a means of sharing a different culture]. Anglіyska mova ta lіteratura – English language and literature, 19,2–5. [in Russian]
Kolominova, O. O. (1997). O formirovanii sotsiokulturnoy kompetentsii u mladshikh shkolnikov [On the formation of socio-cultural competence in junior schoolchildren culture]. Іnozemnі movi – Foreign languages, 3, 39–41. [in Russian]
Maksymets, M. (2006). Formuvannia sotsiokulturnoi kompetentsii u protsesi vyvchennia inozemnoi movy [Formation of socio-cultural competence in the process of learning a foreign language]. Lviv: Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna, 21, 211–218. [In Ukrainian]
Panova, L. S. (2010). Metodyka navchannia inozemnykh mov u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh: pidruchnyk [Methods of teaching foreign languages in secondary schools: textbook]. Kyiv: VTs «Akademiia». [In Ukrainian]
Meshko, H. M. (2010). Vstup do pedahohichnoi profesii : navch. posib. [Introduction to the pedagogical profession]. Kyiv: Akademvydav. [In Ukrainian]
Pakhomova, T. O. (2013). Formuvannia anhlomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti studentiv-fi lolohiv v umovakh linhvosotsiokulturnoho pidkhodu [Formation of English-language communicative competence of students-philologists in a linguistic and sociocultural approach]. Dnipropetrovsk: Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia», 1(5), 59–64. [In Ukrainian]
Safonova, V. V. (1992). Sotsiokulturnyy podkhod k obucheniyu inostrannomu yazyku kak spetsialnosti [Sociocultural approach to teaching a foreign language as a specialty]. Doctor’s thesis. Moskva. [in Russian]
Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of foreign words]. (2000). Kyiv: Nauk. dumka –Scientifi c thought. [In Ukrainian]
Sysoev, P. V. (2001). Kulturnoe samoopredelenie lichnosti v kontekste dialoga kultur : monografi ya [Cultural self-determination of a person in the context of a dialogue of cultures: monograph]. Tambov : TGU im. Derzhavina. [in Russian]
Minnisa, S. Safi na. (2014). Formuvannia sotsiokulturnoi kompetentnosti v navchanni angliyskoyi movy [Formation of Socio-cultural Competence in Foreign Language Teaching]. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 136, (pp. 80-83). Retrieved from: www.sciencedirect.com [in English]