СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ ДОСВІД ЯК ПІДҐРУНТЯ ФОРМУВАННЯ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА В СУЧАСНОМУ ШКІЛЬНОМУ ТЕАТРІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2411-4758.2017.110339Ключові слова:
соціокультурний досвід, мовна особистість, шкільний театр, молодший школяр, культуротворчий простір.Анотація
У статті здійснено аналіз соціокультурного досвіду як підгрунтя формування мовної особистості молодшого школяра в сучасному шкільному театрі. Виділено низку особливостей застосування шкільного театру у світлі сучасних наукових поглядів. Досліджено сутність, роль й значення формування мовної особистості та набуття нею соціокультурного досвіду. Доведено, що створення в межах діяльності шкільного театру соціокультурного середовища забезпечує можливості мовного розвитку особистості, розкриття рушійних сил та механізмів формування соціального досвіду, перетворення навчального процесу на театр-життя як «синтезатор» культуротворчого простору школи. У компонентній структурі соціокультурного досвіду молодшого школяра виокремлено наявні уявлення та знання про основні норми, правила, цінності й смисли культури як підґрунтя оволодіння учнями способами та правилами інтеріоризації соціального досвіду в освоєнні мовних та поведінкових практик.Посилання
Borisova, Ye. A. (1993). Formirovanie tvorcheskikh sposobnostey mladshikh shkolnikov v protsesse muzykalnoy uchebno-igrovoy dramatizatsii [Formation of creative abilities of younger schoolchildren in the process of musical educational and play dramatization]. Candidate’s thesis. Kyiv: National Pedagogical University named after M. Dragomanov. [in Russian].
Burova, A. & Dolyna, О. (1999). Hra u teatr za pedahohikoiu M. Montessori [Playing theater in pedagogy M. Montessori]. Doshk. vykhovannia – Preschool education, 5, 20 – 21. [in Ukrainian].
Komenskiy, Ya. (1982). Izbrannye pedagogicheskie sochineniya: v 2-kh t. [Selected pedagogical compositions: in 2 vol.] Moskow: Pedagogika. [in Russian].
Franko, I. (1976 − 1986). Rusko-ukrainskyi teatr: istorychni obrysy [Russia-Ukrainian theater: historical outlines]. Kyiv: Nauk. dumka; Literaturno-krytychni pratsi (1893—1895). Kyiv: Nauk. dumka. [in Ukrainian].
Rusova, S. F. (1996). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical compositions]. Kyiv: Osvita. [in Ukrainian].
Rusova, S. F. (1993). Teoriia i praktyka doshkilnoho vykhovannia [Theory and practice of preschool education]. Krakiv – Paryzh: Prosvita, 1993. [in Ukrainian].
Solomakha, S. A.(1995). Podgotovka budushchikh uchiteley nachalnykh klassov k rukovodstvu teatralnoy deyatelnostyu mladshikh shkolnikov: [Preparation of future primary school teachers for the management of the theatrical activity of junior schoolchildren]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Institute of Pedagogical Education and Adult Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. [in Russian].
Karpynska, N. S. (1999). Spryimannia ditmy literaturnykh tvoriv. Vyrazne chytannia vykhovatelia. Hra-dramatyzatsiia yak zasib rozvytku tvorchykh zdibnostei ditei [Perception of children by literary works. Expressive reading of the educator. Game-drama as a means of developing the creative abilities of children]. – Kyiv : Vyshcha shkola. [in Ukrainian].
Abramian, V. Ts. (1996). Teatralna pedahohika [Theatrical pedagogy].Kyiv : Libra. [in Ukrainian].
Stanislavskiy, K. S. (1954). Rabota aktera nad soboy [The actor’s work on himself]. Moscow: Iskusstvo. [in Russian].