СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ АСПЕКТ СТАНОВЛЕННЯ ВТОРИННОЇ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ ІНОЗЕМНОГО СТУДЕНТА-МЕДИКА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2411-4758.2017.109866Ключові слова:
іноземний студент-медик, вторинна мовна особистість, соціокультурний аспект, праксеологічний підхід, крос-культурний підхід, мультикультурний підхід.Анотація
У статті узагальнено дослідницькі напрацювання та досвід медичних факультетів вищих навчальних закладів України щодо соціокультурного аспекту у становленні вторинної мовної особистості іноземного студента медика в українськомовному освітньому просторі, застосування ефективних форм і методів вивчення української мови як іноземної на засадах сучасних підходів. Формування вторинної мовної особистості іноземного студента в українськомовному середовищі здійснюється з урахуванням праксеологічного, крос-культурного та мультикультурного підходів. Праксеологічний підхід, застосований в освітньому процесі, сприяє інноваційності методичної підготовки майбутніх лікарів до професійної діяльності. Застосування крос-культурного підходу опомагає вирішувати соціокультурні проблеми іноземних студентів в українському освітньому просторі. Мультикультурний підхід імплементується з метою сприяння діалогу культур та міжкультурній толерантності. З-поміж основних принципів, які використовуємо у навчально-виховному процесі, виділимо принципи гуманізації і міждисциплінарної інтеграції; заємопов'язане вивчення мови і культури, включення країнознавчого і соціокультурного аспекту формує загальнокультурний світогляд, сприяє підвищенню інтересу та мотивації іноземних студентів до медичної професії, поглиблює уявлення про Україну, її історію, культуру, традиції, людські взаємини, моральні норми та норми-заборони.Посилання
1. Andreev, V. (1993). Predislovie k russkomu izdaniyu [Preface to the Russian edition] Pscholovskiy T. Printsipyi sovershennoy deyatelnosti : (Vvedenie v prakseologiyu)[ Pscholovsky T. Principles of perfect activity: (Introduction to praxeology)].Kyiv: Institut prakseologii [in Russian].
2. Bulhakov, R. (2015). Spetsyfi chni osoblyvosti realizatsii multykulturnoho pidkhodu v osviti Frantsii [Specifi c features of the implementation of the multicultural approach in the education of France]. Porivnialno-pedahohichni studii - Comparative- pedagogical studios, 2-3, 21-29 [in Ukrainian].
3. Zavhorodnii, V. A. (2015). Urakhuvannia natsionalnykh osoblyvostei yak faktor uspishnoho navchannia arabskykh studentiv [Taking into account national characteristics as a factor in the successful training of Arab students]. L.V. Bidenko, O.M. Volkova, S.I. Dehtiarov (Eds.), Mova, istoriia, kultura u linhvokomunikatyvnomu prostori : zbirnyk naukovykh prats – Language, history, culture in the linguistic communicative space: a collection of scientifi c works. (Vols.2), (pp.74-88). Sumy: SumDU [in Ukrainian].
4. Levenok, I. S. (2016). Pedahohichni pidkhody do ukrainskomovnoho navchannia inozemnykh studentiv-medykiv (na prykladi Medychnoho instytutu Sumskoho derzhavnoho universytetu) [Pedagogical Approaches to Ukrainian Language Learning for Foreign Medical Students (on the example of the Medical Institute of Sumy State University) ]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii : naukovyi zhurnal – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies : scientifi c journal. (Vols. 8), (p.p.158-167). Sumy: SumDPU im. A.S. Makarenka [in Ukrainian].
5. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [The Ministry of Education and Science of Ukraine]. Proekt Kontseptsii rozvytku osvity v Ukraini na period 2015– 2025 rokiv [The Project of Concept for the Development of Education in Ukraine for the period 2015-2025]. Retrieved from: http://old.mon.gov.ua/ua/pr-viddil/ 1312/1390288033/1414672797/ [in Ukrainian].
6. Nikolaieva, S. Yu. (2003). Zahalnoievropeiski rekomendatsii z movnoi osvity : vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia. [Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment]. Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].
7. Nikolaienko, V. V. (2014). Osoblyvosti formuvannia vtorynnoi movnoi osobystosti inozemnykh studentiv [Features of formation of secondary linguistic identity of foreign students]. V. V. Kuzmenko (Eds.), Pedahohichnyi almanakh: zbirnyk naukovykh prats – Pedagogical almanac: a collection of scientifi c works, (Vol. 22), (pp. 319). Kherson : KVNZ Khersonska akademiia neperervnoi osvity [in Ukrainian].
8. Palchykova, O. O. (2012). Problema adaptatsii studentiv-inozemtsiv v ukrainomovnomu seredovyshchi [Problem of adaptation of foreign students in the Ukrainian-speaking environment] Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seria 10. Problemy hramatyky i leksykolohii ukrainskoi movy. – Scientifi c journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 10. Problems of grammar and lexicology of the Ukrainian language. (Vol. 9), (pp. 220–224). Kyiv: NPU im. M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
9. Paten, I. (2016). Linhvokulturolohichni zasady zistavlennia frazeolohichnoho skladu ukrainskoi, rosiiskoi, polskoi ta anhliiskoi mov [Linguistic and Cultural Foundations for Comparison of the Phraseological Composition of Ukrainian, Russian, Polish and English]. Ridne slovo v etnokulturnomu vymiri : zbirnyk naukovykh prats – Native word in the ethnocultural dimension: collection of scientifi c works (pp.144- 155). Drohobych: Posvit [in Ukrainian].
10. Proskurkina, Ya. I. (2014). Doprofesiina pidhotovka inozemnykh abituriientiv do navchannia v medychnykh universytetakh [Pre-professional training of foreign entrants to study at medical universities].Extended abstract of Doctor’s thesis. Natsakad. ped. nauk Ukrainy, In-t ped. osvity i osvity doroslykh. – Kyiv: National Akademy Pedagogical Sciences of Ukraine. Institute of Pedagogical Education and Adult Education [in Ukrainian].
Semenoh, O. M. (2016). Sotsiokulturnyi komponent u pidhotovtsi inozemnykh studentiv-medykiv [Socio-cultural component in the training of foreign medical students]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii : naukovyi zhurnal – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies: scientifi c journal. (Vol.6), (pp.87-97). Sumy : SumDPU im. A. S. Makarenka [in Ukrainian].
Ukaz prezydenta Ukrainy “Pro zabezpechennia dalshoho rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini”. (2008) [The Decree of the President of Ukraine “On Ensuring Further Development of Higher Education in Ukraine”]. (2008). Retrieved from: http:// zakon3.rada.gov.ua/laws/show/857/2008 [in Ukrainian].
Ukaz prezydenta Ukrainy “Pro nevidkladni zakhody shchodo zabezpechennia funktsionuvannia ta rozvytku osvity v Ukraini”(2005) [The Decree of the President of Ukraine “On Urgent Measures to Ensure the Functioning and Development of Education in Ukraine”]. (2005). Retrieved from: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/ show/1013/2005 [in Ukrainian].
The International Encyclopedia of Education research and studies. – Oxford, Pergamon Press, 1985. – V. 7. – 635 p